Schaalbaarheid van je bedrijf betekent dat je op een snelle manier omzet kunt verhogen, zonder dat je tegen gehouden wordt door het ontbreken van een schaalbaar product, interne processen, systemen en middelen.
Bedrijven met een grote schaalbaarheid hebben het potentieel om exponentieel (versneld) te groeien. In tegenstelling tot bedrijven die ingesteld zijn op een lineaire groei, kunnen schaalbare bedrijven een hogere netto marge bereiken. Dit omdat door het systematiseren en eventueel automatiseren van de meest voorkomende bedrijfsprocessen de kosten relatief minder snel groeien dan de omzet. Bedrijven die al vanaf het begin gebaseerd zijn op schaalbaarheid werken efficiënter en hebben minder behoefte aan groeifinanciering.
Ik adviseer ondernemers altijd om vanaf het begin schaalbaarheid in het businessplan van de onderneming mee te nemen. Dus, als je een webshop met producten begint vanuit je zolderkamer, zelf de pakjes verstuurt en de administratie doet, hou dan bij de keuze van zaken, zoals: je webshop software, je producten pakket en je betaalsysteem, rekening met het feit dat je de opslag, logistiek en betalingssysteem moet uitbesteden omdat je het zelf niet meer aan kunt (“planning for succes”). Doe je dat niet, zit je op het moment dat je vastloopt waarschijnlijk met niet-compatible software, en producten mix die kostbaar is in de uitbesteding en daardoor torenhoge kosten. Het bovenstaande is een voorbeeld uit de praktijk, maar er zijn vele andere voorbeelden voorhanden.
Buiten de bovengenoemde zaken, is er aandacht nodig voor schaalbaarheid aan de financiële kant. Onderstaand zijn een aantal voorbeelden.
Omzet
Bouw je product of diensten portfolio zodanig dat er per transactie een hogere omzet gerealiseerd kan worden. Dit is te bereiken door het creëren van een aanbod waarin de klant de keuze krijgt uit een serie producten en/of diensten die elkaar logisch aanvullen of opvolgen. Koppel dit, waar mogelijk, aan een abonnement waardoor een eenmalige verkoopinspanning resulteert in een wederkerende inkomstenstroom.
Gebruik digitale marketing strategieën, Social Media en werk met partnerships voor het vinden van nieuwe klanten, speciaal als het gaat om producten of diensten met een hoog volume en een lage prijs. Directe marketing en verkoopinspanningen zijn vrijwel nooit schaalbaar, digitale en indirecte kanalen wel.
Onderzoek de mogelijkheden van het uitgeven van licenties, verkoop via een franchise constructie of via retail ketens. Veel marktgebieden hebben marktleiders. Samenwerking is meestal een effectievere manier van schaalvergroting dan met hen te concurreren (tenzij je een niche product of dienst hebt). Als je een goed gedocumenteerd en bewezen concept of dienst hebt kun je schaalvergroting bereiken door dit concept als product te verkopen (“Business in a Box”)
Kosten
Er zijn diverse mogelijkheden om kosten te besparen. Probeer de kost- of inkoopprijs van je product of dienst te minimaliseren door grotere volumes af te nemen of te produceren. Maak gebruik van een accuraat verkoop prognose systeem om levertijd en voorraad te optimaliseren.
Besteed zo veel mogelijk niet-strategische taken uit naar derden en focus jezelf en je eigen medewerkers zoveel mogelijk op strategische activiteiten. Systematiseer en automatiseer zo veel mogelijk wederkerende processen en activiteiten.
Groei of schaalbaarheid zijn op dit moment heel actuele zaken binnen de Nederlandse MKB wereld. Je kunt bij vele organisaties informatie hierover vinden.
Veel succes
Joop van der Knaap